Zomervakantie in Brazilië

Hee allemaal,

"Ik hoop dat de volgende blog niet weer pas over 2 maanden is." Dat is hoe ik de vorige blog eindigde, nu zijn we weer bijna twee maanden verder en nu schrijf ik was weer een blog... Oeps, sorry! Maar eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed waar ik moet beginnen, maar ik ga mijn best doen. Want dat ik nu video's heb geüpload, betekent natuurlijk niet dat ik geen blogs meer ga schrijven.

Het begon allemaal bij het feit dat ik dacht dat mijn vakantie 1,5 week eerder begon dan ik dacht, dus dat was een mooie meevaller! Alleen moesten mijn zusjes nog wel een week naar school, dus deden we niet veel die week. Toen op zaterdag 8 december eindelijk de vakantie voor het hele gezin was gestart, kwamen Annie en Bart eindelijk aan in Goiania! Ze kwamen langs, omdat mijn gastgezin 11 tot 28 december op vakantie ging naar Thailand. Dus hadden mijn gastgezin en ik samen bedacht dat er wel iemand langs mocht komen met toestemming van mijn plaatselijke begeleider! Helaas hadden ze de vlucht in São Paulo gemist, dus kwamen ze een dag later aan dan gedacht, maar dat mag de pret niet drukken haha. Die zondag hebben ze daarom vooral uitgerust, wat ik heel goed snap. Maandag gingen we naar de shopping mall, het leek me leuk als zij dat even zagen!

Op dinsdagochtend 11 december vertrok mijn gastgezin en ja, daar zijn best wel wat tranen bij geweest. Dan besef je je pas echt hoe erg je gehecht kan raken aan je gastgezin, na pas 2,5 maand voelen ze echt al als een echte familie! Toen zij weg waren, ging ik nog met Annie en Bart naar een andere mall en 's avonds vierden we sinterklaas, omdat ik dat nog niet had gedaan hier en dat mag natuurlijk niet overgeslagen worden.

Woensdag was het tijd om naar Caldas Novas/Rio Quente te gaan, hier is hot park, dat is een waterpark met natuurlijk warm water. Donderdag hadden we een lunch met mn beste vriendin in Brazilië en haar ouders, het hoofdgerecht was hutspot en het toetje was brigadeiro (mijn lievelingseten hier). Op deze dag maakten we ook speculaasbrokken. Vrijdag en zaterdag waren niet nieuw voor mij, maar zeker wel leuk om nog een keer naartoe te gaan! We gingen op vrijdag naar Salto Corumba, daar zijn de watervallen waar ik in mijn vorige blog over vertelde. Op zaterdag gingen we naar Arca Parque, waar ik ook in mijn vorige blog in vertelde.

Zondag gingen we naar Brasilia, de hoofdstad van Brazilië. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier meer van had verwacht. Het was wel leuk om te zien, maar ik vond het minder bijzonder dan ik van te voren dacht. Maandag deden we wat rustiger aan en zijn we nog weer naar Goiania shopping en het I love Goiania bord geweest, even lekker de toerist uitgehangen. Op dinsdag 18 december was het tijd voor Annie en Bart om weer terug te gaan naar Nederland...

Diezelfde dinsdagavond ging ik met Ana en haar moeder ergens eten waar veel vrienden van Ana waren. Het waren hele leuke mensen en ik heb daar zeker een hele leuke avond met veel nieuwe mensen gehad! Woensdag en donderdag waren niet zo bijzonder en vrijdag heb ik voor het eerst een kerkdienst in Brazilië meegemaakt, wat best bijzonder was. Hier zijn heel veel mensen nog gelovig (in tegenstelling tot in Nederland) en hier gaat het dus ook meer met de tijd mee. Was leuk om mee te maken!

Op zaterdag 22 december was het tijd om met Ana en haar ouders naar de boerderij in Santa Helena de Goias te gaan, waar we ook kerst zouden vieren. Omdat mijn gastgezin met kerst natuurlijk op vakantie was, bood Ana meteen aan dat ik wel met haar kerst kon vieren, super lief van haar en haar familie! We stopten eerst nog in een andere stad, waar Ana een paar liedjes mocht zingen, dit was super mooi! Daardoor kwamen we wel pas om 2 uur 's nachts aan... De volgende dag gingen we echt naar de boerderij en daar hebben we de hele dag doorgebracht. Op 24 december gingen we daar eindelijk de kerstboom opzetten, lekker op tijd haha! Verder hebben we vooral veel eten gemaakt en natuurlijk gegeten, omdat het kerstavond was!

We zijn nog tot 27 december in Santa Helena gebleven. We hebben hier niet veel bijzondere dingen meer gedaan, eerste kerstdag was als een gewone dag en we hebben vooral veel films gekeken, boodschappen gedaan, spelletjes gespeeld en zulke dingen. Maar dat betekent niet dat het niet leuk was!

Op 28 december zou mijn gastgezin om 23:55 landen in Goiania, maar er was zoveel regen en onweer, dat ze eerst weer naar Brasilia en weer terug zijn gevlogen. Ze konden eerst niet landen hier en daarom waren ze pas tussen 2 en 3 uur 's nachts thuis en mijn gastvader moest de volgende dag weer om 7 uur werken... Het was wel heel leuk dat ze eindelijk weer thuis waren!

Oud en nieuw was geen groot spektakel, om 2 over 12 was iedereen ineens: ow... gelukkig nieuw jaar! We vierden dit bij vrienden van mijn gastouders thuis, we gaan hier wel vaker heen en zoals altijd was het weer heel gezellig, daarom zijn we daar op 1 januari weer naartoe gegaan om te lunchen.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik verder niet veel bijzondere dingen meer heb meegemaakt, mijn gastvader was doordeweeks weer steeds werken, in het weekend naar het zwembad of naar vrienden, een verjaardag van een kennis in een bar meegemaakt, de trui van mijn uniform eindelijk besteld en veel kleine, spontane uitjes met mn gastmoeder! Wat nog wel even de moeite waard is om te melden, is dat ik aardig wat heb gesport, zowel hardlopen als naar de sportschool! Mijn gastouders kunnen allebei 5x per maand iemand meenemen om te sporten, dus dan kan ik gezellig mee! Laatst een keer 3 uur achter elkaar gesport met mijn gastmoeder, toen waren we wel heel trots op onszelf haha.

Vanaf dinsdag moet ik weer naar school, hierbij ga ik helaas weer naar de 2e klas (met 15-jarigen) zonder mijn vrienden. Maar gelukkig blijf ik wel op dezelfde school, dus in de pauzes kan ik mijn vrienden nog zien en nu kan ik nieuwe vrienden maken en ik ga op zoek naar een sport die ik in de middag kan doen na school. We zijn ook bezig met het boeken van een vakantie, dus er komen nog mooie momenten aan! Sowieso zijn bijna alle momenten hier mooi, ik wil nog lang niet naar huis, maar ik zit al bijna op de helft van mijn exchange... Time flies when you're having fun!

Dat was het dan weer voor deze blog, jullie mogen me er gerust aan helpen herinneren als het te lang duurt tot de volgende weer online komt haha! Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden als er bijzondere dingen gebeuren.

Groetjes,

Elly


P.S. Laat het gerust weten als jullie vragen hebben over mij en mijn uitwisselingsjaar in Brazilië!

Reacties

Reacties

Linda

Leuk om te lezen dat het goed gaat in Brazilië Elly !!!

Tinus

Je maakt een hoop mee daar, leuk om te lezen!

Miny

Hoi Elly,
Nou ik snap het wel dat het zo lang duurde voor een nieuw verhaal.
Jeetje,wat heb jij een leuk en druk leventje daar ver weg in Brazilië!
Wat fijn dat je nu zomervakantie hebt, hier voorspellen ze nu een Siberische winter.
Bbbbrrrrr laat het hier ook maar gauw weer zomer wo reden hoor.
Ik verheug mij weer op je volgende verslag, tot dan lieve Elly.
Groetjes en dikke knuf van ons.

Johan en Marieke

Super leuk om te lezen dat de dagen allemaal zo gezellig vol warmte en leuke dingen gevuld zijn. Wat een geluk met zoveel lieve mensen om je heen. Ga door met je avontuur en geniet lekker verder. Liefs johan en marieke

Kees B

Wat leuk om te lezen vooral dat het kerkgebeuren een beetje met de tijd mee gaat ?. Veel plezier op school maar weer.

Tilly Hertog

Hallo Elly ; weer genoten van je verhalen , was even geleden dat ik ook reageerde .
Maar wat heb jij het getroffen met je gast gezin , volgens mij super lieve mensen .
Leuk dat je Annie en Bart zijn geweest , hebben zij ook de indruk gekregen van het land en wij jij nu woont . Dat je weer op de helft van je jaar bent , niet aan denken . Geniet Elly , ( doe je ook ) succes op school . Lieve groet van ons Tilly

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active