Een kijkje in mijn Braziliaanse leven

Hee allemaal,

Nog maar 53 dagen en dan ga ik alweer terug naar Nederland wat vliegt de tijd voorbij. Ik besefte me vandaag dat ik nog nooit een week in mijn Braziliaanse leven heb uitgelegd, wel eens een gemiddelde schooldag, maar dat was volgens mij ook niet heel duidelijk. Aangezien ik nu wel echt een soort "routine" heb, wil ik die graag met jullie delen (sidenote: hier hebben we meerdere docenten per vak). Ooit zal hier nog wel een video of zoiets van komen, maar mijn laptop is steeds vol haha. Veel leesplezier!

Maandagen zijn redelijk rustig. Om 5:50 gaat mijn wekker, erg vroeg, dus ik heb wel mijn tijd nodig om uit bed te komen haha. Tussen 06:05 en 06:10 ga ik uit bed, kijk ik even naar de mooie zonsopgang, pak ik mijn spullen en ga ik douchen. Na het douchen, maak ik mijn tas klaar en ga ik ontbijten, meestal met yoghurt, pão de queijo of cake (zwaar leven). Rond 06:45 is iedereen klaar en gaan we naar de auto om naar school te gaan, waar ik rond 07:00 uur aankom. Daar heb ik grammatica, biologie en aardrijkskunde. Om 08:40 en 10:40 heb ik pauze en om 12:40 ben ik EINDELIJK klaar met school. Want eerlijk gezegd vind ik school hier helemaal niks. Ik zit daar maar 6 uur lang in m'n eentje te wachten tot de tijd voorbij gaat... Maar goed, om 12:40 uur is het dan ook tijd om naar huis te gaan, daar doe ik ongeveer 20 minuten over. Daar lunch ik heerlijke rijst met bonen, vlees en salade (het is zo lekker, ik kan er echt naar uit kijken haha). Dan lekker 2 uur niks en als mijn lunch goed gezakt is, ga ik naar de sportschool, want het is natuurlijk zonde om ervoor te betalen en er niks mee te doen. De sportschool is ook maar 5 minuten lopen van huis, dus dat scheelt. Eenmaal thuis lekker douchen en ontspannen totdat mijn gastvader en gastzusjes thuiskomen van werk en school rond 18:15 (gastmoeder werkt thuis) en dan is iedereen weer gezellig bij elkaar. We eten rond 20:00 en een uur later gaan we naar bed, dat laatste is soms nog wel lastig haha.

Na 7 of 8 uurtjes slaap, gaat op dinsdag weer mijn wekker om 5:50. Elke ochtend is dan eigenlijk hetzelfde: wekker, zonsopgang, douche, ontbijt, auto, school. Alleen heb ik op dinsdagen natuurkunde, wiskunde, sociologie, geschiedenis, scheikunde en biologie. Na school is het op dinsdag al helemaal anders! Vaak heb ik een bakje met rijst enzo mee, die dan opgewarmd wordt door school, zo lunchen er dagelijks aardig wat mensen op school. Daarna is het tijd om mijn "teacher" shirt aan te doen en naar de school van mijn gastzusjes te lopen. Hier ben ik van 13:30 tot 15:10 bij de Engelse les van mijn jongste gastzusje (zusje C) en haar klas. Die kinderen springen altijd een gat in de lucht als ze zien dat ik er ben, zo lief! Na de Engelse les heeft de hele school snack tijd. Dit is in de kantine, waar de snacks door de school geregeld zijn en als een soort buffet klaarliggen. Dit bestaat vaak uit een echte Braziliaanse snack en fruit (waarbij de Braziliaanse snack natuurlijk populairder is haha), dit is natuurlijk wel elke dag anders! Daarna ga ik van 15:30 tot 16:20 naar de gitaarles van zusje C en haar klas en de gitaarles van mijn oudste gastzusje (zusje S) er meteen achteraan. Na deze gitaarles ga ik met zusje S naar balletles, ik ben slecht in alle lessen, maar het is leuk en daar gaat het om! Om 18:00 uur is hun school ook voorbij en totdat er wordt omgeroepen dat 1 van mijn gastouders er is, eet ik nog fruit of soep met zusje C. Hierna ga ik naar een Engelse school waar ik vrijwilliger ben. Dat duurt tot 20:00 uur en als ik dan eindelijk thuis ben, ga ik eten douchen en slapen, lange dag.

Over woensdagen valt niet veel te vertellen, voor het grootste deel zou ik het verhaal van maandag hier kunnen plakken. Ik zal even een korte versie geven: wekker, zonsopgang, douche, ontbijt, auto, school, thuis, lunch, niks, sportschool, niks. Tot daar is het bijna hetzelfde, alleen zit in op woensdag in 3rd grade (mijn klas van vorig jaar) waar ik scheikunde, geschiedenis, grammatica en biologie heb. Dit is qua school de beste dag, omdat hier mijn vrienden zitten. Na de sportschool en het niks doen, is mijn avond wel wat anders, ik ga namelijk mee met het ophalen van mijn gastzusjes en vervolgens gaan we naar de rolschaatsles, wat leuk is om te zien, vooral omdat ze echt met sprongen vooruit gaan! Na deze les gaan we regelmatig naar mijn favoriete restaurant, de sfeer, het eten, de medewerkers, alles is top daar! Daarna natuurlijk weer snel naar thuis.

Nou, over de "morning routine" hoef ik niet veel meer te zeggen denk ik, dat weten jullie nu wel haha. Het is trouwens wel fijn dat we een uniform hebben, dan hoef je er 's ochtends alleen maar over na te denken welke broek en schoenen je aandoet! Op school heb ik natuurkunde, Portugees tekst schrijven), geschiedenis, wiskunde en scheikunde. Dan lunch ik weer op school, kleed ik me om en loop ik naar de school van mijn gastzusjes. Hier ben ik eerst weer bij de Engelse les van zusje C, vervolgens weer een snack, dan de huiswerktijd van zusje S, voordat we naar haar pianoles en jazzles gaan. In de avond ga ik (net als dinsdagavond) weer naar de Engelse school waar ik help. Dan weer thuis avondeten, douchen en naar bed.

Vrijdagochtend is natuurlijk niet anders, ik stop met dat uit te leggen haha. Op school heb ik mijn leukste en stomste docent op vrijdag. Mijn lessen zijn literatuur, aardrijkskunde, scheikunde, Portugees (tekst schrijven) en natuurkunde. Mijn favoriete docent is voor aardrijkskunde, gewoon omdat hij gek is haha. Over mijn stomste docent heb ik wel een leuk verhaal. Hier komt het: deze docent maakt me altijd echt belachelijk voor de hele klas, waardoor iedereen lacht en ik vaak (door zijn verwoording) niet weet wat hij zegt. Toen ik op vakantie was, vroeg hij ook meerdere keren waar de "gringa" (buitenlander) was. 1,5 week geleden sprak hij me ook aan als "gringa" en ik (en eigenlijk de hele klas) was er klaar mee, hij doet namelijk niet alleen zo tegen mij. Klasgenoten zeiden dat ik moest zeggen dat hij moest stoppen. Dus ik dat in het Engels zeggen, in de hoop dat iemand het zou vertalen (ik wil namelijk niet Portugees praten als de hele klas stil zit te luisteren). Maar dat vertalen duurde even, want niemand durfde het haha. Na het vertalen zei hij dat hij het niet snapte, omdat hij alleen maar grappen maakte en hierdoor was hij heel boos op me. Ik voelde me zo slecht, maar na de les zei iedereen dat ze zo trots op me waren en dat ik de held van de klas was, ik heb me nog nooit zo populair gevoeld haha! Oké, sorry, beetje lang verhaal was dat, oeps. Na school weer lunchen, omkleden en op naar de school van mijn gastzusjes. Hier weer Engels met zusje C , snack met iedereen en dan weer activiteiten. Fotografie les met zusje S, mindfullness met zusje C en acrobatiek met zusje S. Op vrijdag hebben ze ook weer rolschaatsles buiten school, dus daar ga ik natuurlijk ook weer mee naartoe. Soms gaan we nog met het gezin naar vrienden, maar vaak blijven we ook rustig thuis.

Heel laat kan het vrijdagavond helaas niet worden, want die leuke, lieve gastzusjes vinden het lastig om uit te slapen. Ik spring een gat in de lucht als ik "pas" om 8 uur wakker word... Maar vaak blijf ik nog wel even in bed liggen voordat ik de dag begin. Vaak probeer ik in de ochtend naar de sportschool te gaan (anders eind van de middag, ligt aan de planning). Tussen 11 en 1 gaan we vaak naar het zwembad met vrienden of verdere familie, waar we eerst lunchen (heerlijk) en verder gewoon genieten van het lekkere weer (vaak niet zwemmen, gastzusjes wel). De tafels zijn gelukkig in de schaduw, dus dat scheelt haha de zon is namelijk heel sterk hier in de middag! Rond 5 uur gaan we vaak weer naar huis of het huis van vrienden. Hier kletsen we bij, kijken we een film of doen we just dance!

Zondagochtend word ik weer rond dezelfde tijd wakker als zaterdag. Vaak gaan mijn gastouders in de ochtend sporten (in die tijd doen mijn gastzusjes en ik niks bijzonders), als ze terug en omgekleed zijn gaan we (bijna) altijd naar het huis van de ouders van mijn gastvader. Daar lunchen we dan en geloof me: gastoma maakt de allerlekkerste bonen van de wereld als Nederlander zul je misschien denken: zit daar echt een verschil in dan? JA! Haha na al die maanden bijna elke dag twee keer per dag rijst met bonen te hebben gegeten, weet ik er wel aardig wat vanaf en heb ik ook aardig wat verschillende bonen gegeten haha! Oké en door. Na de lunch doen we letterlijk niks, de één slaapt, de ander kijkt televisie, de ander kijkt een film, de ander zit op zijn telefoon en mijn gastzusjes zijn aan het spelen. Perfecte zondag! Als we eind van de middag weer terug zijn, maken we alweer mentaal klaar voor de maandagochtend, waarop het riedeltje weer opnieuw begint.

Dat was mijn weekoverzicht, een beetje lang, maar hopelijk leuk om te lezen! Ja, we eten echt bijna elke dag twee keer rijst met bonen, vlees en salade. . En ja, we douchen ook minimaal twee keer per dag, dat zal je in Nederland niet snel zien haha! Ik doe inderdaad (jammer genoeg) niet veel met vrienden, dit komt omdat ik er niet veel heb (oeps haha) en degenen die ik heb, hebben les op zaterdag (3rd grade) of moeten studeren in het weekend. En ALS ik dan eindelijk plannen heb, worden ze 99 van de 100 keer op het laatste moment afgezegd, maar ja, dat zit in de cultuur, dus daar moet ik maar mee leren leven... Maar ik ben blij met mijn gastgezin en had al deze dingen niet met een ander gastgezin willen doen! Wel een kleine disclaimer over deze blog: niet elke week en elke dag is natuurlijk hetzelfde, denk aan feestdagen, weekendjes weg, uitjes van de school van mijn gastzusjes, dat maakt de hele planning al anders. Maar dat vind ik juist wel fijn. En al zou wel elke week precies dezelfde planning hebben, maken de kleine dingen het toch steeds weer anders, verrassend en leuk! Maar ondanks dat ik me lang niet altijd top voel, ben ik blij voor elke week, elke dag, elke seconde die ik met al deze leuke mensen mag doorbrengen (oke, behalve die lessen van de stomme docent dan... haha).

Mooie woorden om mee af te sluiten, ik zie jullie bij de volgende blog!

Groetjes,

Elly

P.S. Reacties zijn altijd leuk om te lezen, dus reageer gerust

Reacties

Reacties

Renske

Leuk om te lezen El. Maar Ik lees volgens mij niets over huiswerk, meehelpen met huishoudelijke dingen enz??

Johan en Marieke

Superleuk om te lezen wat je allemaal doet en hoe het allemaal gaat. Heerlijk het beleven en proeven van deze cultuur. Geniet er nog even lekker van, de tijd vliegt om en dan ga je zelfs wat je nu vervelend vind missen... hahaha.

Miny

Nou nou Elly,jij hebt wel een druk leventje daar. Ik denk dat jij,je nog erg gaat vervelen als je terug bent hier in dat koude Nederland.
Als je terug bent moet je een keer komen met geertje en Theo,(alleen mag natuurlijk ook), dan gaat Peter een lekker Surinaams gerecht voor je koken, BB met rijst,erg lekker ! Hahahaha,.
En laat je niet op de kop zitten hoor door die gekke leraar!
Maar een druk leven daar is ook wel weer fijn toch? Beter dan de hele dag niks doen!
Nou Gringo, ik kijk al uit naar je volgend bericht. Dikke knuf van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active