Excursies naar Brasilia en Goiás

Hee allemaal,

Alwéér een nieuwe blog! Is ook eigenlijk wel nodig, want ik heb twee hele leuke excursies naar Brasilia en Cidade de Goiás gehad met de school van mijn gastzusjes, echt genoten. Eerst wist ik niet eens dat ze daar naartoe zouden gaan, maar de vriendinnen van mijn gastzusjes begonnen ineens heel vaak te vragen of ik mee ging, dus ik kon natuurlijk geen nee meer zeggen haha! Maar wat we allemaal hebben gedaan, zal ik even uitleggen.

Op vrijdag 17 mei ging ik met zusje S en haar klas naar Brasilia, dit was 3 uur rijden, dus we moesten vroeg opstaan. Best gek dat je aan sommige dingen in een aantal maanden gewend kunt raken, ik had eigenlijk helemaal geen moeite met de lange busrit en het vroege opstaan! De wekker ging om 04:30 uur, best vroeg dus... Dat moest ook wel, want we moesten om 05:45 op school zijn. Hier werd veel geregeld voor vertrek en mocht uiteindelijk iedereen de bus in, ik was mee als juf dus ik kon lekker veel doen wat ik wilde! Na een rit van ongeveer 3 uur waarin we lekker wat snacks kregen en waarin we films keken, kwamen we eindelijk uit bij het Catetinho museum. Dit was een tijdelijke woning van president Juscelino Kubitschek (JK) en deze was in 10 dagen gebouwd. Deze woning had natuurlijk allemaal spullen van JK, het was interessant om te zien. Hierna gingen we weer de bus in, om naar het JK memorial te gaan. Achteraf kwam ik erachter dat het lichaam van JK hier ook echt lag, maar goed dat ik dat niet wist toen we binnen waren haha! Dit was best een mooi "museum" maar daar valt eigenlijk niet veel over te vertellen, behalve over 1 kamer. In deze kamer stonden zoveel oude boeken, allemaal op kleur en op onderwerp, het zag er supermooi uit! Heel stiekem is dat een beetje mijn droom... Daarna was het dan eindelijk tijd om te lunchen, hier was iedereen aan toe. Het eten was heerlijk, al die kinderen waren wel ontzettend druk haha!

Na de lunch gingen we Brasilia meer in. We gingen naar een plein waar, ondanks dat het een jonge stad was, veel te zien en te vertellen was. Hier zagen we de grootste gehesen vlag ter wereld en allemaal belangrijke gebouwen waar ik niet veel van snapte door de taal... Die grootste vlag ter wereld had ik blijkbaar al een keer gezien met Annie en Bart, alleen wisten we niet dat het de grootste vlag ter wereld was, wel leuk om dat dan achteraf te horen! Hier was ook een hele grote plattegrond van de stad (niet heel interessant) en vooral ook even de tijd om souvenirs van de stad te kopen. Die kinderen gingen los, ze kwamen met tassen vol souvenirs terug de bus in. Tot slot gingen we nog even naar een botanische tuin, het was heel mooi hier! Maar hier hoef ik ook niet veel over uit te leggen denk ik. Rond 5 uur was het weer tijd om de bus in te gaan en terug te rijden naar Goiânia, de helft sliep en de andere helft zat een film te kijken. Aan het eind natuurlijk nog even muziek aan en rond 20:30 waren we dan EINDELIJK weer thuis. Maar het was een hele leuke dag!

Nog even wat achtergrond informatie over JK, want ik wist eerst ook niet wie het was en ik kan me dan voorstellen dat het raar klinkt dat de hele ochtend in het teken stond van deze man. Kort gezegd: hij heeft tijdens zijn presidentschap Brasilia gesticht en er de nieuwe hoofdstad van gemaakt. Hiermee is het dus ook pas de hoofdstad sinds 21 april 1960 en hiervoor bestond de stad nog niet eens. Vandaar dat het zo'n belangrijk onderdeel was van deze excursie naar Brasilia.

Op woensdag 22 mei gingen we naar Goiás, op deze dag kon de wekker gelukkig een half uur later. Totdat we aankwamen in cidade de Goiás, was eigenlijk alles best wel hetzelfde. Alleen was dit maar iets meer dan twee uur rijden. Eenmaal aangekomen, was het al meteen zo warm maar echt een HELE mooie stad! Het was ook anders dan ik tot nu toe had gezien in Brazilië, ik had alleen nog maar jonge steden gezien en Goiás is gesticht op 26 juli 1727. Het is ook vernoemd naar de indianenstam "Goyaz" die daar vroeger leefden. Maar goed, toen iedereen uit de bus was, gingen we ergens in de schaduw kijken naar een presentatie over de stad die de organisatie van de excursie had gemaakt. Hierdoor kwamen de kinderen iets meer te weten over de geschiedenis van de stad. Na deze presentatie gingen we naar binnen bij een hele oude gevangenis. Deze was van buiten heel mooi, maar van binnen vooral heel indrukwekkend. Het was zou oud, dat het alleen houten tralies had en geen ramen. In die tijd was er natuurlijk ook geen elektriciteit, heel gek om je zulke dingen voor te stellen als je daar binnen bent. Het gekke was wel dat het bestuur boven de gevangenis zat, dus boven zag het er heel anders uit dan beneden. Toen we hier weg waren, gingen we nog naar een kerk, maar om hier te komen, moesten we eerste een trap van 104 treden op haha! We gingen niet bij die kerk naar binnen, maar er werd wat meer verteld over de geschiedenis van de stad en het uitzicht was mooi! Hierna gingen we eindelijk lunchen, iedereen was al de hele tijd aan het zeuren dat ze wilden eten, dus het was ook wel tijd voor lunch. Dit is denk ik één van de mooiste plekken voor een restaurant waar ik ooit ben geweest hier in Brazilië. Het was middenin de natuur, in een soort tuin bij een huis. Het was dus ook gewoon buiten, heerlijk!

Na de lunch gingen we naar een kerk, hier zijn we denk ik 5 minuten binnen geweest, maar het was wel mooi om te zien! De samenvatting van wat we daarna de hele tijd deden: souvenirs. De kinderen zijn een paar souvenirwinkels in geweest, in die tijd zaten de juffen vooral buiten, want al die kinderen waren aan het schreeuwen en duwen en trekken om de souvenirs te zien. Beter om niet middenin te staan haha! Toen alle kinderen eindelijk hadden wat ze wilden, gingen we naar een museum van Cora Coralina, dit bleek één of andere beroemde dichter of schrijver te zijn geweest in Brazilië, dit vond ik niet echt interessant haha, we bleven overal net iets te lang en de gedichten snapte ik niet. Interessant om die woning te zien, maar op een gegeven moment ben je uitgekeken en ik was ook niet echt op het verhaal aan het letten wat werd verteld. Tot slot gingen we nog naar een oud gebouw van belangrijke mensjes, Goiás is namelijk ooit de hoofdstad van de staat Goiás geweest (ik woon in die staat) en haalden we nog even een ijsje in de buurt. Sinds de lunch waren we al niet meer in de bus geweest, dus iedereen was kapot, vooral ook door het warme weer en de zware rugzakken. Dus de terugreis was hetzelfde als vanuit Brasilia, heerlijk! Rond 19:30 waren we weer terug op school.

Dat waren mijn excursies, ik twijfelde even of ik moest gaan (het kostte best wat geld namelijk), maar ik ben heel blij dat ik mee ben gegaan. Hierdoor ben ik toch wel wat meer over 2 belangrijke steden te weten gekomen. Daarbij waren de kinderen ook heel blij dat ik mee was, dat gaf natuurlijk ook een heel fijn gevoel. Maar ja, ondertussen wel nog maar 40 dagen te gaan totdat ik terug ga naar Nederland... Ik wil helemaal niet terug, ondanks dat ik soms niks liever wilde, komt mijn vlucht nu toch net iets te dichtbij. Zo gek om me te bedenken dat ik al deze mensen dan niet meer (bijna) dagelijks zie, dat ik ze nog af en toe zal appen en dat ik niet weet wanneer ik ze weer zal zien. Toen ik wegging uit Nederland, wist ik natuurlijk dat ik iedereen weer in juli zou gaan zien, maar nu heb ik geen idee. Tuurlijk zal ik wel blij zijn dat ik niet meer naar school hoef hier haha, maar dat is dan ook het enige. Laat mij hier nog maar iets langer blijven hoor! Helaas kan dat niet, dus ik zie jullie over 41 dagen! Al vind ik het natuurlijk ook wel leuk om veel van jullie weer te zien. Ik zal proberen voor die tijd nog genoeg blogs te schrijven en foto's te maken!

Groetjes,

Elly

Reacties

Reacties

Miny

Nou zeg, jij verveeld je daar niet.wat doe jij een leuke dingen!je gaat je denk ik vervelen als je terug bent.maarwij hebben hier het openluchtmuseum, daar kun je ook naar toe. ? wel leuk dat die kinderen graag wilde dat jij mee gaat. Ze zijn wel gek met je. Maar dat kan ook niet anders toch!?geniet nog maar lekker van die 40 weken die nog resten.! Groetjes van ons.

Kees

Leuk weer hoor Elly, maar ik heb nog helemaal niets gelezen over de Favela. Ben je daar al wel eens geweest?

Johan en marieke

Wat leuk om te lezen over je excursie avonturen. Op deze manier nog meer van het land kunnen zien en beleven. Geniet nog even van de laatste periode. De tijd gaat nu snel. Lieve groet johan en marieke

Tilly Hertog

Leuk je avonturen en excursie , je geniet wel zo te lezen ! Nog even en je bent weer in Nederland . Wel snel gegaan ?je hebt heel veel gedaan en gezien , geweldig . Geniet nog even !en succes met school. Lieve groet Tilly

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active