10 maanden en 3 dagen...

Hee allemaal,

Ik weet nog goed dat veel mensen een jaar geleden tegen me zeiden: "... en dan ga je voor 10 maanden naar Brazilië" en bij sommige reageerde ik heel bijdehand dat het 10 maanden en 3 dagen waren. Iedereen vond dat stom klinken, maar nu ben ik op het punt in mijn uitwisseling dat het zeker wel een verschil maakt! Het is vandaag namelijk alweer 10 maanden geleden dat ik aan het begin stond van een jaar dat me zoveel heeft gebracht. Nu zijn er nog maar 3 dagen van dit avontuur over, precies die 3 dagen waar niemand waarde aan hechtte, terwijl zij het nu wel merken haha! Maar nog maar 3 dagen hier, betekent ook dat ik afscheid moet nemen van iedereen, een hele bizarre ervaring. Hoe ik dat doe, zal ik uitleggen in deze blog!

Maar eerst zal ik nog even vertellen over Festa Junina (juni feest), want dat is een hele happening hier! Festa Junina is een feest dat de hele maand juni wordt gevierd, maar elke school/organisatie/vereniging geeft op een ander moment in juni een groot feest. Zo was mijn eerste Festa Junina op 1 juni, dit was van de school van mijn gastzusjes, hier waren vooral veel "optredens" te zien waarin de kinderen een traditionele dans van dit feest dansten. Dit was leuk om te zien, maar een echt idee van deze feestdag had ik nog niet. Op woensdag 12 juni (ook toevallig Valentijnsdag hier) was er op school in de pauze muziek, eten (canjica, ziet eruit als kots, maar is heerlijk) en gezelligheid. Als je op deze dag in kleding van Festa Junina naar school kwam, kon je een kaartje voor het feest op vrijdag 14 juni voor de helft van de prijs krijgen. Dat feest op vrijdag was oprecht één van de hoogtepunten van mijn uitwisseling! Een samenvatting: veel lachen, danslessen, foto's met docenten en gewoon ontzettend veel gezelligheid! Een avond om nooit meer te vergeten!

Nu door naar het afscheid nemen, want dat is nog niet zo makkelijk. Ondanks dat ik deze mensen pas maximaal 10 maanden ken, heb ik hele goede vrienden gemaakt en echt een tweede familie erbij gekregen! Met nog maar 3 dagen van mijn uitwisseling over, heb ik al afscheid genomen van aardig wat mensen en zijn er ook nog een aantal over waarvan het afscheid wel erg dichtbij komt...

Laten we beginnen met Sofia, mijn beste Braziliaanse vriendin. Dat afscheid begon eigenlijk al bijna twee weken geleden, dat was de laatste keer dat ik haar familie zag. Sofia vroeg me op woensdagavond of ik op donderdag met haar en haar familie mee wilde naar hun "chacara that's not a chacara, but it's a chacara" ongeveer een uur hier vandaan. Ik wist met die beschrijving natuurlijk helemaal niet waar we naartoe gingen en voor de mensen die niet weten wat een chacara is: "it's a small farm, but it's not a farm" en ik was al wel eens naar een chacara geweest, maar nu wist ik niet wat ik kon verwachten haha! Het was een stuk grond waar een chacara op gebouwd werd. Daar in de buurt is een rivier, daar zijn we in geweest en het was gewoon heel erg gezellig die dag! Het enige jammere is dat ik die dag het scherm van mijn telefoon heb gebroken... Maar goed, het echte afscheid van Sofia wat afgelopen vrijdag, op onze laatste schooldag. Samen met wat vrienden van me, hadden ze een hele mooie poster voor me gemaakt waar iedereen iets op had geschreven en waar iemand me op had getekend! Daarbij hebben we ook nog veel gekke foto's gemaakt met z'n allen en gaf Sofia mij een brief die ik pas in het vliegtuig mag openen. Hier kwamen natuurlijk een paar knuffels en heel wat tranen bij kijken... Toen moest ze naar huis...

Vorige week heb ik ook al afscheid genomen van Ana (de vriendin waarbij ik kerst vierde) en haar vrienden. We gingen een avondje bowlen, waarbij ik natuurlijk verloor. Maar dat maakt niet uit, want het was heel gezellig! Ik had haar vrienden al ongeveer een half jaar niet gezien, maar dat voelde niet zo, we praatten gewoon de hele tijd. Bij afloop moest er natúúrlijk nog even een groepsfoto gemaakt worden, maar dat werden er iets meer dan 1 haha! Als het goed is komt Ana vrijdag naar het vliegveld, dus afscheid nemen hebben we nog niet echt gedaan, maar van haar vrienden wel!

Ook heb ik afscheid genomen van de school van mijn gastzusjes. Ik kwam de klas van C in en daar gooide elk kind een knalerwt naar me toe en zeiden ze allemaal "TEACHER ELLYYYYYYY" wat super schattig was haha! Ook was het lokaal versierd en gaven ze me een beker waar iedereen zijn naam op had geschreven. We zouden een film kijken die ik mocht uitkiezen, maar (zoals wel vaker) deed het internet het niet, dus gingen we een spel spelen. Gewoon een hele gezellige laatste dag daar!

Tot slot heb ik ook afscheid genomen van de engelse school waar ik bijna elke dinsdag en donderdag naartoe ging. Hier was een mooie gelegenheid voor, want afgelopen zondag was er "Big Day" van deze school. Dit was bij een chacara waar veel spellen en bijna alle mensen die les hebben (of geven) bij die Engelse school waren. Ik wist niet dat ze het hier kenden, maar alles begon met zaklopen haha! Maar het ging niet alleen om de spellen, we hebben ook lekker op een kleedje op de grond gelegen en pakten af en toe wat eten en drinken. Het was een perfecte chilldag met veel gezelligheid!

Maar hoe je het ook wendt of keert, ik denk dat het afscheid nemen van mijn gastgezin nog wel het gekst en waarschijnlijk het zwaarst gaat worden. Ik heb wat dingen voor ze gemaakt en ik ga ze morgen nog mee uit eten nemen om ze te bedanken voor alles, zij zijn de mensen die mijn uitwisseling tot zo'n avontuur hebben gemaakt! Natuurlijk was het niet altijd perfect, maar beter kon het niet, de liefde die ik van deze mensen heb gekregen en hoe welkom ze mij hebben laten voelen is onbetaalbaar! We gaan deze week helaas niks bijzonders meer doen, mijn gastvader moest van zaterdag tot vandaag heel veel werken (mijn gastmoeder gewoon evenveel als normaal) en morgenavond begint mijn gastmoeder met heel veel werken. Zolang we maar wat momenten met z'n allen hebben, zou dat al top zijn!

Inmiddels heb ik mijn koffers al grotendeels ingepakt, het voelt heel gek om mijn kasten al zo leeg te zien. Hierdoor wordt het wel heel erg echt, het feit dat ik ga vertrekken uit dit land waar ik een heel nieuw leven heb opgebouwd. En oprecht, ik had dit avontuur voor geen goud willen missen. Alle mooie plekken, geweldige ervaringen en prachtige mensen die ik heb ontmoet zijn onbetaalbaar. Over 3 dagen vlieg ik terug en over 4 dagen ben ik weer op Nederlandse bodem, terug naar mijn oude leventje. Heb ik er zin in? Ik weet het niet, dat verandert elke minuut. Waarom kan ik niet gewoon in allebei de werelden leven?

Even een dank naar iedereen die altijd trouw mijn blogs heeft gelezen en ook naar de mensen die altijd reageerden. Het is en was zo fijn om te weten dat er altijd mensen waren die weer zin hadden om een blog te lezen! Ondanks dat het soms als nog lang duurde, was het toch een motivatie om door te blijven schrijven. So thank you! Een paar weken na mijn terugkomst, zal ik nog een blog schrijven, dus wees niet getreurd, dit is niet het einde van mijn blogs...

Groetjes,

Elly

Reacties

Reacties

Chris

Goede reis alvast Elly ✈ Tot gauw ?

Miny

Lieve Elly,
Wat een mooi verhaal weer. En wat een lieve mensen waar jij over schrijft. Die zijn echt gek op je. Ik kan mij voorstellen dat je dat allemaal gaat missen hoor. Maar weet je Elly, heel goed en hard sparen als je terug bent voor een vakantie volgend jaar .dan zie je al die mensen weer.?. Verder wens ik jou ook een hele fijne terug reis
Tot ziens.

Renske

Ik kan me het zo goed voorstellen dat het afscheid nemen erg lastig is. Je kunt niet zeggen, ach ik pak de trein straks een keer en kom langs. Je weet dat je elkaar heel lang niet (of misschien nooit) weer zult zien. Maar lang leve het internet waardoor beide werelden toch iets dichter bij elkaar komen. Sterkte lieverd. Tot gauw ziens.

Tily Hertog

Lieve Elly ,
Altijd heb ik je verhalen met plezier gelezen , afscheid dat zal niet makkelijk zijn van al de mensen vriendinnen die je daar hebt leren kennen . En vooral je gastouders , voor hun zal het ook niet makkelijk zijn , maar je hebt heel veel leuke en fijne herinneringen gehad , en dit kunnen ze je nooit meer afnemen . Maar zo te lezen heb je een geweldig jaar gahad . Sterkte met het afscheid ,! Een hele goede terug reis , en tot ziens in Lieren ! Lieve groet ???‍♀️?Brazilië ?Amsterdam ??

Annie

Super leuk geschreven! Tot zondag xxx

JohanMarieke Griesdoorn

Wat leuk om te lezen dat je avontuur zo positief is. Je denkt hier straks vast vaak aan terug. En zeg tot ziens want wie weet zie je deze mensen nog een keer in je leven.

hennie

een goede reis en een behouden vaart.en tot ziens in lieren .

Linda

Wat een mooie herinneringen heb jij gemaakt. Die neemt niemand je meer af. Goede reis verf en alvast welkom in Nederland ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active